Optica

Lasers: ook voor archeo- en ecologen

Lasers ontstonden uit natuurkundig onderzoek, maar zijn tegenwoordig ook onmisbaar in andere takken van de wetenschap. Zo helpen ze archeologen met het vinden van verborgen steden, en ecologen met het op afstand toezicht houden op begroeiing.

Gepubliceerd: ma, 19/08/2019 - 18:34

Lasers: van hier tot de maan

Lasers, in het dagelijks leven te vinden in supermarktscanners en lichtshows, zijn een resultaat van onze kennis van de quantummechanica. Een belangrijke toepassing van lasers is LiDAR, een techniek waarmee je lange afstanden heel precies kunt meten - zelfs tot de maan!

Gepubliceerd: ma, 19/08/2019 - 18:11

Plaatjes uit de computer

In het animatietijdperk waarin we leven komen beelden vaak uit de computer. Het blijkt echter nog helemaal niet zo makkelijk om een computer een natuurkundig gezien realistisch plaatje te laten maken!

Gepubliceerd: di, 25/06/2019 - 13:42

Omhoog voor een ronde regenboog

Ondanks het prachtige zomerweer is QU-redacteur Lars Aalsma nog niet uitgepraat over regenbogen. Hoe ontstaat een dubbele regenboog? En kun je een 360 graden lange, ronde regenboog zien?

Gepubliceerd: vr, 13/07/2018 - 18:53

De natuurkunde van regenbogen

Tijdens een feestje vroeg iemand aan QU-redacteur Lars Aalsma waarom je een regenboog veel minder goed ziet als je een polaroid-zonnebril op hebt. Het antwoord bleek te liggen in een verrassende combinatie van natuurkundige verschijnselen.

Gepubliceerd: vr, 01/06/2018 - 14:50