Een tweede (mini-) maan?

Sinds eergisteren, 29 september, en tot vermoedelijk 25 november, hebben we een tweede maan. Nou ja, eigenlijk is de minimaan een planetoïde die tijdelijk rond de aarde draait. De planetoïde verblijft maar zo’n 8 weken in onze regionen, en zal uiteindelijk weer ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde.

minimaan-BBC

De planetoïde werd ontdekt op 7 augustus, door NASA, en komt waarschijnlijk uit de Arjuna-planetoïdengordel. Die is op zijn beurt ontstaan uit verschillende botsingen tussen grotere planetoïden en onze eigen maan. Wanneer de planetoïde weer bij ons vertrekt, zal hij zich waarschijnlijk weer aansluiten bij de Arjuna-gordel.

Er bestaan overigens verschillende soorten van dit soort ‘mini-manen’. Zo heb je tijdelijk gevangen objecten, die soms een paar keer rond de aarde draaien, en soms tot wel een paar maanden. Je hebt ook nog de zogenoemde tijdelijke ‘flybys’: planetoïden die maar heel kort gevangen blijven door de zwaartekracht van de aarde, en geen volledige omwenteling om de aarde maken. De planetoïde waar we het hier over hebben, 2024PT5, valt onder de eerste categorie.

Of en wanneer een object aan de zwaartekracht van een planeet zoals de aarde kan ontsnappen hangt af van de snelheid van het object: pas als de snelheid van de aarde af groter is dan de zogeheten ontsnappingssnelheid zal dat gebeuren. In dit artikel lees je hoe het ook alweer zat met die ontsnappingssnelheid.

We hoeven ons trouwens geen zorgen te maken over 2024PT5: de planetoïde wordt goed in de gaten gehouden door NASA en is te klein om schade aan te richten op aarde: het object is namelijk ongeveer 10 meter lang. Zelfs als een object van die grootte onze aarde zou raken, zou het in de dampkring volledig verbranden. Helaas betekent dit echter ook dat onze tijdelijke tweede ‘maan’ niet met het blote oog te zien zal zijn.

De BBC maakte een korte video over de planetoïde, die je hier kunt bekijken: