U ziet [ Alle media ] + [ Alle onderwerpen ] + [ Alle begrippen ] + [ Meest recent ]
Toon als Galerij
18 januari 2019
Het klinkt heel verrassend: als in de natuur symmetrie verdwijnt, ontstaan nieuwe (quasi-)deeltjes. Evita Verheijden legt uit hoe dit proces, de vorming van Nambu-Goldstonebosonen, in zijn werk gaat.Lees meer
15 januari 2019
Veel natuurwetten werken zowel "vooruit" als "achteruit". Draai een filmpje van planeten of wrijvingsloze biljartballen achteruit af, en je zult een proceszien dat ook aan de mechanische wetten van Newton voldoet. Werkt dat op quantumschaal ook zo, of is daar wel een richting van de tijd?Lees meer
Begrippen:
11 januari 2019
Elf januari is de sterfdag van zowel Isidor Rabi (1898-1988) als Carl David Anderson (1905-1991). Een bijzonder toeval, aangezien de twee natuurkundigen een hoofdrol speelden in een bekende anekdote uit de deeltjesfysica.Lees meer
8 januari 2019
Kosmoloog Gianfranco Bertone gaf een mooie TED-talk over de grootste raadsels die natuurkundigen en astronomen proberen op te lossen: donkere materie, donkere energie, de fysica van de oerknal en zwarte gaten. Een reis door het universum in zestien minuten.Lees meer
Begrippen:

Pagina's