Wiskundige methoden

Willekeurig experimenteren met de computer

Experimenteren kan in het laboratorium, maar ook met de computer. Voor dat laatste zijn echter vaak willekeurige getallen nodig - en hoe maak je die?

Gepubliceerd: vr, 11/05/2018 - 18:48

Storingsrekening (7): Quantummechanica

We sluiten onze zevendelige serie over storingsrekening af met een artikel over het belangrijkste toepassingsgebied van deze wiskundige techniek: de quantummechanica.

Gepubliceerd: vr, 29/01/2016 - 23:26

Storingsrekening (6): Het geheel als som der delen?

In deze reeks artikelen bespreken we storingsreeksen: oneindige wiskundige optelsommen die een bepaalde uitkomst steeds beter benaderen. In de natuurkunde zijn dergelijke reeksen erg nuttig: vaak kunnen we de uitkomst van experimenten of berekeningen niet exact voorspellen, maar kunnen we wel een storingsreeks voor die uitkomst vinden.

Gepubliceerd: vr, 22/01/2016 - 21:02

Storingsrekening (5): De storingsreeks herrezen

Het idee van 'storingsrekening' is om een bepaalde natuurkundige grootheid - bijvoorbeeld de uitkomst van een experiment - in stapjes te berekenen. Eerst wordt er een grove benadering gemaakt; vervolgens wordt een correctie op die benadering berekend; daarna een correctie op de correctie, enzovoort. Soms leidt deze wiskundige procedure tot een willekeurig goede benadering van het eindantwoord.

Gepubliceerd: vr, 15/01/2016 - 22:04

Storingsrekening (3): De fijnstructuurconstante

In de eerste twee artikelen in dit dossier hebben we voorbeelden gezien van situaties waarin wiskundige machtreeksen een rol spelen. Zulke machtreeksen zijn optelsommen waarin de opeenvolgende termen steeds hogere machten van een bepaalde parameter x bevatten.

Gepubliceerd: di, 22/12/2015 - 21:33

Storingsrekening (2): Achilles en de schildpad

In de bekende paradox van Zeno houdt de Griekse held Achilles een hardloopwedstrijd met een slimme schildpad. De schildpad krijgt een kleine voorsprong, en overtuigt Achilles er vervolgens van dat hij  daarmee de race al gewonnen heeft. Immers: zodra Achilles het startpunt van de schildpad bereikt, is die laatste al een stukje verder aangekomen. Bereikt Achilles dat punt, dan is de schildpad weer iets verder, enzovoort.

Gepubliceerd: di, 15/12/2015 - 22:17

Symmetrieën II: De stelling van Noether

In het eerste deel van dit tweedelige artikel heb je gelezen wat symmetrieën precies zijn en wat de wiskunde erachter is. In dit artikel zullen we een belangrijke stelling in de natuurkunde bespreken: de stelling van Noether.

Gepubliceerd: do, 11/06/2015 - 00:25

Machten en logaritmes

In dit korte artikel wordt uitgelegd wat machten en logaritmes zijn.

Gepubliceerd: do, 27/09/2012 - 15:39