Theoretische natuurkunde

Science & Cocktails: Robbert Dijkgraaf

"Science & Cocktails", een combinatie van wetenschap, kunst en entertainment, komt naar Nederland! De gast in de eerste editie op Nederlandse bodem is niemand minder dan fysicus Robbert Dijkgraaf.

Gepubliceerd: do, 23/08/2018 - 16:21

zwaartekracht

Een slinger zal afhankelijk van de zwaartekracht zijn slingerfrequentie aanpassen.

Stel dat ik een slinger in het heelal opstel en dat die slinger met een vaste frequentie slingert, genereerd deze slinger dan zwaartekracht.

Mochten elementaire deeltjes slingerbewegingen (met de lichtsnelheid) maken zouden zij dan zwaartekracht opwekken.

Raadsels in de cel beter begrepen

Microtubuli, bouwstenen van de menselijke cel, vertonen een raadselachtig groei- en krimpgedrag. Kersvers Spinozaprijswinnaar Marileen Dogterom begreep als een van de eersten hoe dit gedrag begrepen kan worden.

Gepubliceerd: vr, 20/07/2018 - 15:50

Wormgat

Forum:

Er wordt wel eens gesteld dat een zwart gat eventueel een wormgat zou kunnen zijn naar een andere plek/tijd. Hoe waarschijnlijk is dit, gezien we nooit een zwart gat hebben waargenomen waar materiaal uit komt (zo ver ik weet)?

Elektromagnetisme en Langlands' "woordenboek"

In maart won de Canadese wiskundige Robert Langlands de Abelprijs, de "Nobelprijs voor de wiskunde". Wat onderzocht Langlands nu precies, en wat heeft die wiskunde met natuurkunde te maken?

Gepubliceerd: vr, 20/04/2018 - 15:20

Stephen Hawking (1942-2018)

Deze week overleed de bekende Britse natuurkundige Stephen Hawking. Zijn leven en werk werden in de media uitgebreid besproken; we geven een overzicht van de mooiste eerbetonen.

Gepubliceerd: vr, 16/03/2018 - 15:09

Sneeuw en lawines

Soms kunnen alledaagse natuurkundige vraagstukken enorm complex blijken te zijn. Eén zo'n vraag, van belang voor Olympische sporters maar ook voor bijvoorbeeld lawinepreventie, is: hoe zit sneeuw in elkaar?

Gepubliceerd: ma, 19/02/2018 - 09:51

Joseph Polchinski

Afgelopen vrijdag overleed de theoretisch natuurkundige Joseph Polchinski. Polchinski was onder meer de ontdekker van D-branen - hoger-dimensionale objecten die in de snaartheorie een belangrijke rol spelen.

Gepubliceerd: ma, 05/02/2018 - 23:08

Over vallende apen en volle hotels

Wat hebben een jager in de jungle, een kanon bovenop een berg en een oneindig groot hotel gemeen? In deze nieuwe serie leggen we uit hoe je met een rijke fantasie nuttige natuurkundige gedachte-experimenten kunt doen.

Gepubliceerd: di, 16/01/2018 - 16:59

Quantum Universe Jaaroverzicht 2017 (3)

Zo rond de jaarwisseling staan de media bol van de jaaroverzichten. Voor wie al dat terugblikken nog niet moe is, sluiten wij ons graag aan bij de trend. Vandaag het derde en laatste deel van het Quantum Universe-jaaroverzicht 2017, over de maanden september t/m december.

Gepubliceerd: di, 02/01/2018 - 01:23