Moleculen en atomen

Rydbergatomen en gevangen ionen

Twee bouwstenen voor quantumcomputers zijn zogeheten Rydbergatomen en gevangen ionen. Tot nu toe zijn deze systemen onafhankelijk bestudeerd, maar natuurkundigenhebben nu aangetoond dat de twee op een nuttige manier gecombineerd kunnen worden.

Gepubliceerd: vr, 12/07/2019 - 18:09

Van getallen naar tensor-netwerken

Veeldeeltjessystemen zijn over het algemeen zeer lastig te beschrijven, doordat alle deeltjes met elkaar een interactie aangaan. Emma Loos bespreekt één van de moderne manieren om dit soort systemen te bestuderen: tensor-netwerktheorie. Maar wat zijn tensoren eigenlijk? En hoe kunnen we daar netwerken mee bouwen?

Gepubliceerd: di, 18/06/2019 - 15:28

Schrödinger en het DNA (2)

De Oostenrijkse quantumfysicus Erwin Schrödinger was ook geïnteresseerd in biologie, en voorspelde in 1944 zelfs bijna het bestaan van DNA. In het slot van dit tweeluik bespreekt Emma Loos hoe Schrödinger tot zijn conclusies kwam.

Gepubliceerd: vr, 15/03/2019 - 16:49

Lorentz, Zeeman en de Splitsende Spectraallijnen

Twee weken terug schreven we al over de nieuwe tentoonstelling van het Teylers Museum over Hendrik Lorentz. Over het onderzoek van onze landgenoot valt echter nog veel meer te vertellen, dus vandaag vervult hij wederom een hoofdrol.

Gepubliceerd: ma, 11/09/2017 - 22:58