Kosmologie

Een echografie van het universum

De kosmische achtergrondstraling wordt wel de "babyfoto van het univsersum" genoemd, maar met zwaartekrachtgolven kunnen we nóg verder terugkijken - een "echografie van het universum". Michiel Rollier vertelt wat de stand van zaken is rond dit onderzoek naar primordiale zwaartekrachtgolven.

Gepubliceerd: vr, 06/12/2019 - 12:44

Deciphering the beginning of the universe

De huidige structuur van het heelal is afkomstig uit minime quantumfluctuaties die 14 miljard jaar geleden plaatsvonden. Carlos Duaso Pueyo beschrijft in dit (Engelstalige) artikel hoe hij en zijn collega's onderzoeken wat de sterrenhemel van vandaag ons vertelt over deeltjesfysica in het vroege heelal.

Gepubliceerd: do, 28/11/2019 - 14:57

vertraagt de uitdijing van het heelal?

ik wordt sinds een tijdje geplaagd door een vraag omtrent een schijnbare of reële paradox aangaande de uitdijing van het heelal. Men heeft dus vastgesteld dat alle galaxieën van het universum zich met grote snelheid van elkaar en dus ook van ons verwijderen. en nu komt de knoop: hoe verder ze zich van ons bevinden, hoe sneller ze zich van ons lijken te verwijderen. Maar is het niet tevens zo dat hoe verder we in de diepte van het heelal kijken, hoe verder we terugkijken in de tijd? Het licht van die ver verwijderde galaxieën heeft soms miljoen jaren afgelegd voor het ons bereikte.

Ancient Minerals as Neutrino Detectors

Het verhaal van sterexplosies ligt beschreven in rotsen die zich duizenden meters onder het aardoppervlak bevinden. We hoeven alleen maar te weten hoe we ze moeten lezen.

Gepubliceerd: vr, 28/06/2019 - 13:14

Het traagste radioactieve verval ooit

Onderzoekers hebben in Italië in het ondergrondse Gran Sasso-laboratorium het traagste radioactieve verval ooit gemeten. Het resultaat is een spin-off van de speurtocht met het XENON-experiment naar donkere materie.

Gepubliceerd: wo, 01/05/2019 - 22:36

Aantal sterrenstelsels

Het lijkt alsof het waarneembare deel van het heelal niet groot genoeg is om het geschatte aantal sterrenstelsels te bevatten.

Met afgeronde getallen:

doorsnede zichtbaar heelal: 100e9 lichtjaar

doorsnede sterrenstelsels: 100e6 lichtjaar

volume waarneembaar heelal/volume sterrenstelsel: (1e3)^3 = 1e9

Geschat aantal  sterrenstelsels in het waarneembare deel: 1e11

Wat doe ik fout?

Kosmische straling

In 1912 ontdekte Victor Hess dat een elektroscoop in een hoog vliegende balon meer radioactieve straling opvangt dan een elektroscoop op de grond. Wat was deze mysterieuze nieuwe straling, en waar kwam die vandaan?

Gepubliceerd: za, 09/06/2018 - 22:54

De slechtste voorspelling in de natuurkunde

Het wordt wel de "slechtste voorspelling in de natuurkunde" genoemd: het feit dat de energiedichtheid van volkome lege ruimte, de zogeheten kosmologische constante, extreem klein is. Waarom is lege ruimte niet zwaarder?

Gepubliceerd: do, 22/02/2018 - 16:42

Olbers' paradox: waarom het 's nachts donker is

Als natuurkundige hoef je niet al je experimenten in een laboratorium te doen: verrassend veel kan ontdekt worden met experimenten die puur in je hoofd plaatsvinden. Waarom is het bijvoorbeeld 's nachts donker?

Gepubliceerd: di, 23/01/2018 - 15:08

Het universum als deeltjesversneller

Veertien miljard jaar geleden zag het jonge heelal er heel anders uit dan vandaag de dag. De huidige majestueuze sterrenstelsels blijken te zijn ontstaan uit een omgeving die doet denken aan een gigantische deeltjesversneller.

Gepubliceerd: di, 09/01/2018 - 12:40