Kosmologie

Aantal sterrenstelsels

Het lijkt alsof het waarneembare deel van het heelal niet groot genoeg is om het geschatte aantal sterrenstelsels te bevatten.

Met afgeronde getallen:

doorsnede zichtbaar heelal: 100e9 lichtjaar

doorsnede sterrenstelsels: 100e6 lichtjaar

volume waarneembaar heelal/volume sterrenstelsel: (1e3)^3 = 1e9

Geschat aantal  sterrenstelsels in het waarneembare deel: 1e11

Wat doe ik fout?

Kosmische straling

In 1912 ontdekte Victor Hess dat een elektroscoop in een hoog vliegende balon meer radioactieve straling opvangt dan een elektroscoop op de grond. Wat was deze mysterieuze nieuwe straling, en waar kwam die vandaan?

Gepubliceerd: za, 09/06/2018 - 22:54

De slechtste voorspelling in de natuurkunde

Het wordt wel de "slechtste voorspelling in de natuurkunde" genoemd: het feit dat de energiedichtheid van volkome lege ruimte, de zogeheten kosmologische constante, extreem klein is. Waarom is lege ruimte niet zwaarder?

Gepubliceerd: do, 22/02/2018 - 16:42

Olbers' paradox: waarom het 's nachts donker is

Als natuurkundige hoef je niet al je experimenten in een laboratorium te doen: verrassend veel kan ontdekt worden met experimenten die puur in je hoofd plaatsvinden. Waarom is het bijvoorbeeld 's nachts donker?

Gepubliceerd: di, 23/01/2018 - 15:08

Het universum als deeltjesversneller

Veertien miljard jaar geleden zag het jonge heelal er heel anders uit dan vandaag de dag. De huidige majestueuze sterrenstelsels blijken te zijn ontstaan uit een omgeving die doet denken aan een gigantische deeltjesversneller.

Gepubliceerd: di, 09/01/2018 - 12:40

De oerknal en inflatie

Het heelal is al veertien miljard jaar lang bezig uit te dijen. Wat houdt die uitdijing in voor ons verleden? Vandaag duiken we in het verleden en reizen we terug naar de oerknal - en nog verder!

Gepubliceerd: di, 12/12/2017 - 13:42

Leven in een uitdijend heelal (2)

We leven in een uitdijend heelal.Maar wat drijft die uitdijing? Is die constant in de tijd of veranderlijk? En dijen wij zelf dan ook uit? In deel 3 van ons kosmologiedossier geeft Vincent Min antwoord op deze vragen.

Gepubliceerd: do, 16/11/2017 - 14:55

Leven in een uitdijend heelal

In deel 1 van ons dossier over kosmologie zagen we dat het heelal uitdijt. In deel 2 beschrijft Vincent Min vandaag de verrassende gevolgen van deze uitdijing. Zo is er een grens aan hoe ver we kunnen kijken!

Gepubliceerd: ma, 13/11/2017 - 15:08

Dossier: kosmologie

Vanaf november 2017 verschijnt op de QU-website het dossier "Kosmologie". In dit dossier zijn de volgende artikelen te vinden:

Gepubliceerd: ma, 13/11/2017 - 14:39

De wet van Hubble

Bijna alle sterrenstelsels in het heelal bewegen met enorme snelheid van ons af! Het was deze ontdekking, gedaan door Edwin Hubble in 1929, die leidde tot het idee van de oerknal.

Gepubliceerd: za, 04/11/2017 - 00:21