Holografie

Kosmische censuur en zwakke zwaartekracht

Een paar weken geleden schreef Evita Verheijden over kosmische censuur: het vermoeden dat singulariteiten altijd verborgen zijn achter een horizon. Vandaag een vervolg: wat heeft kosmische censuur te maken met een ander vermoeden, het 'zwakke-zwaartekrachtspostulaat'?

Gepubliceerd: vr, 21/06/2019 - 12:30

Van getallen naar tensor-netwerken

Veeldeeltjessystemen zijn over het algemeen zeer lastig te beschrijven, doordat alle deeltjes met elkaar een interactie aangaan. Emma Loos bespreekt één van de moderne manieren om dit soort systemen te bestuderen: tensor-netwerktheorie. Maar wat zijn tensoren eigenlijk? En hoe kunnen we daar netwerken mee bouwen?

Gepubliceerd: di, 18/06/2019 - 15:28

Hydrodynamica (6): De vloeistof-zwaartekrachtdualiteit

Wat hebben zwaartekracht en vloeistofmechanica met elkaar te maken? Heel weinig, zou je denken. Toch zijn er verrassende omstandigheden waarin we met de zwaartekrachtwetten gecompliceerde berekeningen kunnen doen aan vloeistoffen.

Gepubliceerd: vr, 23/03/2018 - 15:47

Leven we in een hologram?

Leven we in een hologram? Het beeld uit de Matrix-filmtrilogie klinkt als pure science fiction. In een college voor De Universiteit van Nederland legde Manus Visser uit wat aan dit onderwerp science is, en wat fiction.

Gepubliceerd: vr, 02/02/2018 - 17:06

Snaren en holografie (13): Kerr/CFT

Het holografisch principe, het onderwerp van deze reeks artikelen, stelt ons in staat om allerlei vragen over de mysterieuze theorie van de quantumzwaartekracht "om te schrijven" naar vragen over een veel begrijpelijkere quantumveldentheorie. De grote vraag is: zijn er in de natuur om ons heen systemen waarop dit principe direct van toepassing is, en waaraan we metingen kunnen doen, zodat we het holografisch principe experimenteel kunnen testen?

Gepubliceerd: di, 27/10/2015 - 23:07

Snaren en holografie (12): Het quark-gluonplasma

Het holografisch principe kent vele toepassingen in de moderne theoretische natuurkunde. In het vorige artikel in dit dossier zagen we hoe het principe ons helpt om vanuit "gewone" quantumveldentheorieën lessen te leren over zwarte gaten.

Gepubliceerd: di, 20/10/2015 - 15:30

Snaren en holografie (11): De informatieparadox

Het holografisch principe heeft, sinds Juan Maldacena er in 1998 een eerste voorbeeld van vond, allerlei toepassingen gevonden in de moderne theoretische natuurkunde. In het vorige artikel in deze serie hebben we gezien dat het holografisch principe afkomstig is uit ideeën over zwarte gaten. Het ligt dus voor de hand dat een deel van de toepassingen ons ook nieuwe dingen leert over deze mysterieuze objecten.

Gepubliceerd: di, 13/10/2015 - 17:38

Snaren en holografie (10): Het holografisch principe

In het vorige artikel in dit dossier zagen we hoe de Argentijn Juan Maldacena ontdekte dat twee op het oog heel verschillende natuurkundige modellen exact hetzelfde beschreven. Het ene model is een model van snaarvormige deeltjes in een tiendimensionale ruimte, waarmee onder meer de quantumzwaartekracht beschreven kan worden.

Gepubliceerd: di, 06/10/2015 - 22:26