25 jaar Hubble-ruimtetelescoop

Dit jaar viert de Hubble-ruimtetelescoop zijn 25e verjaardag met een prachtige afbeelding van het sterrencluster Westerlund 2. In het eerste deel van dit tweedelige artikel lees je meer over de ontdekkingen van de Hubble-ruimtetelescoop. Volgende week gaan we in op een mysterieuze energie die mede ontdekt is met de Hubble-ruimtetelescoop: donkere energie.

Westerlund2

Afbeelding 1. Sterrenstelsel Westerlund 2.Afbeelding: NASA, ESA, the Hubble Heritage Team (STScI/AURA), A. Nota (ESA/STScI), and the Westerlund 2 Science Team.

Ontdekkingen van de Hubble-ruimtetelescoop

Op 24 april 1990 werd de Hubble-ruimtetelescoop gelanceerd door de ESA en de NASA. De Hubble-ruimtetelescoop kon dieper in het heelal kijken dan ooit tevoren was gedaan en dat bracht baanbrekende ontdekkingen met zich mee. De telescoop heeft prachtige gedetailleerde foto’s van de planeten, manen en kometen in ons eigen zonnestelsel gemaakt, maar kan ook ver terug in de tijd kijken. Op 5 mei 2015 werd bekend dat er de Hubble-ruimtetelescoop het oudste sterrenstelsel ooit heeft waargenomen dat zó ver weg staat, dat het licht van dat sterrenstelsel vertrok toen het heelal toen nog maar 670 miljoen jaar oud was. Inmiddels is het heelal 13,8 miljard jaar oud, dus het licht afkomstig van het oeroude sterrenstelsel heeft er meer dan 13 miljard jaar over gedaan om ons te bereiken. Wetenschappers denken dat dit sterrenstelsel een van de eerste sterrenstelsels is die gevormd zijn na de oerknal. Daarom is deze ontdekking interessant voor de theoretische kosmologie: de theorie die de evolutie en structuur van ons heelal beschrijft.

Het bereik van Hubble

Afbeelding 2. Het bereik van de Hubble-ruimtetelescoop.Afbeelding: NASA.

Sterrencluster Westerlund 2

Afgelopen maand vierde de Hubble-ruimtetelescoop zijn 25e verjaardag, waarbij wetenschappers een afbeelding van het gigantische sterrencluster Westerlund 2 uitbrachten. Westerlund 2 staat op een afstand van 200.000 lichtjaar – ofwel 1,9 × 1017 kilometer – van Aarde en omvat ongeveer 3000 sterren. In Westerlund 2 bevindt zich een aantal van de warmste, helderste en massiefste sterren die ooit gevonden zijn in ons sterrenstelsel. In de prachtige afbeelding van het sterrencluster Westerlund 2 kunnen we zien hoe nieuwe sterren op explosieve wijze geboren worden uit het aanwezige stof en gas.

Volgende week: Donkere energie

Hier houden de waarnemingen van de Hubble-ruimtetelescoop nog niet op. De website van de Hubble-ruimtelescoop staat vol met de ontdekkingen die met behulp van de telescoop zijn gedaan. Sommige daarvan waren wel heel onverwacht, zoals donkere energie. Volgende week zullen we ingaan op dit mysterieuze verschijnsel.

Voor nu als afsluiting: een vlucht naar Westerlund 2!

Gepubliceerd: wo, 06/05/2015 - 21:15